Зміна парадигми у формуванні сучасної соціальної політики держави
Анотація
Зміни, які відбуваються у суспільстві призводять до необхідності змін у формуванні та реалізації державної соціальної політики. Соціальну політику слід розглядати як діяльність з регулювання відносин рівності між різними індивідами та соціальними групами суспільства. Актуальним питанням стає розробка механізмів раціонального використання ресурсів, які виділяються на соціальні цілі. Констатовано, що основними пріоритетами в соціальній політиці мають бути: підвищення рівня та якості життя через посилення ролі заробітної плати, вдосконалення трудових відносин та зайнятості населення; соціальний захист населення; вдосконалення пенсійного забезпечення через зміцнення страхових принципів, встановлення тісної залежності розміру пенсій від заробітку та страхового стажу; покращення демографічної ситуації; молодіжна політика. Окреслено основні ознаки, які притаманні соціальній державі за новою концепцією: наявність системи соціального страхування; існування бюджетних соціальних виплат; існування державних систем соціального захисту, соціального забезпечення та забезпечення зайнятості; доступність соціальної підтримки всім без винятку членам товариства; прийняття державою відповідальності за рівень добробуту громадян; існування інститутів громадянського суспільства. Визначено, що основною умовою ефективної реалізації нової моделі соціальної політики є надання адекватних можливостей для різних верств населення відкривати власний бізнес з метою нарощування ВВП, зростання кількості платників податків та розширення бази оподаткування, поліпшення макроекономічних показників країни.
Посилання
2. Drymalovska H.V., Bala R.D. (2021). Derzhavna sotsialʹna polityka: sutnistʹ, modeli, napryamy. [State social policy: essence, models, directions]. Problemy ekonomiki. № 1(47). Pp. 178–184. [in Ukranian].
3. Zherebylo, I. V. (2020). Sotsialna polityka derzhavy yak rehuliator rozvytku sotsialnoi sfery: teoretyko-metodolohichni aspekty [Social Policy of the State as a Regulator of Social Sphere Development: theoretical and methodological Aspects]. Problemy ekonomiky. № 1. Pp. 283–289. [in Ukranian].
4. Kashuba Y.M. (2015). Zmina paradyhmy sotsialʹnoyi polityky: vid vytratnoyi do investytsiynoyi skladovoyi shchodo zaynyatosti naselennya. [Changing the paradigm of social policy: from an expenditure to an investment component in relation to population employment]. Agrosvit. № 11. Pp. 12–18 [in Ukranian].
5. Kuchyn, S.P., and Honcharenko, T.I. (2020). Udoskonalennia derzhavnoi rehionalnoi sotsialnoi polityky v suchasnii Ukraini [Improving the State Regional Social Policy in modern Ukraine]. Zbirnyk materialiv Zvitnoi naukovo-praktychnoi konferentsii Luhanskoho natsionalnoho ahrarnoho universytetu. Pp. 242–244. [in Ukranian].
6. Medyanyk V.A. Suchasni napryamy derzhavnoyi sotsialʹnoyi polityky Ukrayiny: pytannya administratyvno-pravovoho zabezpechennya [Modern directions of the state social policy of Ukraine: issues of administrative and legal support]. Yurydychnyy naukovyy elektronnyy zhurnal. № 7. Pp. 176–178 [in Ukranian].
7. Mostepaniuk, A.V. (2020). Sotsialna polityka derzhavy: formuvannia naukovykh pidkhodiv ta yevropeiski realii [Social Policy of the State: Formation of Scientific Approaches and European Realities]. Vcheni zapysky Tavriiskoho natsionalnoho universytetu imeni V.I. Vernadskoho, № 31(70). Pp. 1–8. [in Ukranian].
8. Simkina, O.V. (2012) Zmistovne napovnennia poniattia sotsialna polityka; derzhavno-upravlinskyi aspekt [Content of the Concept of Social Policy; Public Administration Aspect]. Ekonomika ta derzhava. № 11. Pp. 122–125. [in Ukranian].
9. Rudkevich I.V. (2010). Napryamy derzhavnoyi sotsialʹnoyi polityky Ukrayiny v suchasnykh umovakh [Directions of state social policy of Ukraine in modern conditions]. Derzhavne upravlinnya. Pp. 103–105. URL: www.economy.in.ua/pdf/6_2010/33.pdf. [in Ukranian].
10. Beglytsia, V., Antonova, L., Kozlova, L., Datsii, O., & Datsii, N. (2021). System of concepts communications of state institutions and society as the basis of national security and socio-economic stability. Financial and Credit Activity: Problems of Theory and Practice, 3(38), 549–556. http://fkd1.ubs.edu.ua/article/view/237487
11. Goncharuk N., Prokopenko L., Krushelnytska T., Rubchak O., Taraban S., The capability of amalgamated territorial communities as a key factor in the socio-economic development of territories. Studies of Appilied Economics. Vol. 39 No. 6 (2021): Special Issue: Innovative Development and Economic Growth in the CIS Countries. URL: http://ojs.ual.es/ojs/index.php/eea/article/view/5267. DOI: https://doi.org/10.25115/eea.v39i6.5267
12. Heyets, V.M., Blyzniuk, V.V., Nykyforuk, O.I. (2022). Topical aspects of social quality policy in the post-conflict economy of Ukraine. Ekon Ukr. – Economy of Ukraine, 6, 3–22. DOI: https://doi.org/10.15407/economyukr.2022.06.003 [in Ukrainian].
13. Kryshtanovych, M., Petrovskyi, P., Khomyshyn, I., Bezena, I., & Serdechna, I. (2020). Peculiarities of implementing governance in the system of social security. Business, Management and Economics Engineering, 18(1), 142–156. DOI: https://doi.org/10.3846/bme.2020.12177
14. Popova, O., Koval, V., Antonova, L., & Orel, A. (2019). Corporate social responsibility of agricultural enterprises according to their economic status. Management Theory and Studies for Rural Business and Infrastructure Development, 41(2), 277–289. https://ejournals.vdu.lt/index.php/mtsrbid/article/view/313
15. Van der Maesen, L.J.G. (2020). Concluding Remarks. A “Social Quality Observatory” for Central and Eastern European Countries? International Journal of Social Quality, 10, 2, 113–138. DOI: https://doi.org/10.3167/IJSQ.2020.100209