Актуалітети підвищення рівня фінансової грамотності українців у період розвитку фінтех

  • Liana Ptashchenko Національний університет «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» https://orcid.org/0000-0002-4228-0421
  • Daria Kolinchuk Національний університет «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка»
Ключові слова: фінансова грамотність, фінансовий ринок, фінансові технології, безготівкові розрахунки, фінансова обізнаність, ринок фінансових послуг

Анотація

Метою статті є дослідження проблем та визначення пріоритетних напрямів підвищення рівня фінансової грамотності населення в період активного розвитку цифрових технологій на фінансовому ринку в Україні. Доводиться думка, що фінансова грамотність є одним з головних інструментів подолання бідності та драйвером економічного процвітання країни, оскільки суспільство може досягти економічних успіхів тільки тоді, коли громадяни мають навички прийняття відповідальних і свідомих рішень у фінансовій сфері та здатні формувати власний добробут. Фінансово свідоме суспільство є одними з найважливіших факторів економічного зростання країни, активності інвестицій та підвищення рівня доходів населення. Питання фінансової грамотності набуває більшої актуальності в останні роки, коли значно загострилися проблеми економічної нестабільності та кризового стану, пов'язаних зі світовою пандемією, війною та необхідністю відбудови у післявоєнний час. Важливим локомотивом підвищення фінансової грамотності є також цифрові технології в усіх сферах людської діяльності, а особливо у фінансовій сфері та на ринку освітніх послуг. Ця проблема є актуальною, оскільки здатність правильно та раціонально розпоряджатися особистими фінансами та фінансами бізнесу стає гострою необхідністю для громадян. Дані Світового банку свідчать, що у 44 країн світу схвалено стратегії фінансової грамотності, а у 27 країнах подібні стратегічні заходи знаходяться на етапі розробки. У статті проаналізовано та узагальнено програми підвищення фінансової грамотності, які впроваджені в Австралії, Великобританії, США та Китаю. Аналіз світового досвіду в питаннях підвищення фінансової грамотності населення свідчить, що розвинені держави всіляко підтримують та фінансують заходи підвищення рівня фінансової грамотності населення. Результати досліджень багатьох науковців та фахівців свідчать про те, що в Україні досить низький рівень фінансової грамотності населення. Шляхом опитування громадян встановлено, що більшість респондентів не використовують цифрові технології, не планують сімейний бюджет, не володіють питаннями недержавного пенсійного страхування тощо. Адже, як показує дослідження, протягом 30 років існування ринкових відносин в Україні ніхто системно не займався фінансовою освітою населення, яке самостійно здобувало певні знання на власних помилках і втратах від недобросовісних банків та інших фінансових установ, невдалих вкладень, тощо. Не дивлячись на те, що Національний банк України вживає заходів щодо підвищення рівня фінансової грамотності, останні не носять масовий характер та стосуються просвітництва у сфері банківських послуг. Розвиток фінтеху на ринку фінансових послуг вимагає адекватного рівня фінансової грамотності користувачів цих послуг. Запропоновано низку заходів, спрямованих на підвищення рівня фінансової грамотності українців.

Дані про авторів

Liana Ptashchenko, Національний університет «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка»

Доктор економічних наук, професор

Daria Kolinchuk, Національний університет «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка»

Студентка

Посилання

1. Lusardi A., Mitchell O.S. Financial Literacy around the World: An Overview. NBER Working Paper.
2. Lusardi A., Mitchell O.S., Curto V. (2009) Financial Literacy among the Young: Evidence and Implications for Consumer Policy // NBER Working Paper. URL: http://www.nber.org/papers/w15352. pdf.
3. Agarwal S., Driscoll J., Gabaix X., Laibson D. Learning in the credit card market. 2011 // NBER Working Paper. 2008. № 13822. Retrieved from: http://www.nber.org/papers/w13822.
4. Allgood S., Walstad W.B. The effects of perceived and actual financial knowledge on Credit Card Behavior. Networks Financial Institute at Indiana State University. Working Paper. 2011. № WP-15.
5. Bernheim B.D., Garrett D.M., Maki D.M. (2001) Education and saving: the long-term effect of high school financial curriculum mandates. Journal of Public Economics. № 80. Р. 435–465.
6. Hastings J.S., Madrian B.C., Skimmyhorn W.L. Financial Literacy, Financial Education and Economic Outcomes. NBER Working Paper. 2012. № 18412. Retrieved from: http://www.nber.org/papers/w18412.pdf.
7. Bond R., Kucenko O., Lozicka N. (2010) Finansova gramotnist ta obiznanist v Ukrayini : fakti ta visnovki. Kyiv: USAID FINREP, 36 s. Retrieved from: http://www.uaib.com.ua/files/articles
8. Kizima T. (2012) Finansova gramotnist naselennya: zarubizhnij dosvid i vitchiznyani realiyi. Visnik TNEU. № 2. S. 64–71.
9. Klimchuk A. Finansova gramotnist naselennya Ukrayini zalishaye bazhati krashogo. Retrieved from: http://business-territory.com.
10. Radzishevska D.V. Pidvishennya finansovoyi gramotnosti naselennya Ukrayini yak odin iz prioritetiv derzhavnoyi politiki na suchasnomu etapi. Retrieved from: http://academy.gov.ua›ej/ej13/txts/Radzishevska.
11. Ptashenko L.O, Shabardina A. M. (2014) Pidvishennya finansovoyi gramotnosti naselennya: mizhnarodnij dosvid. Ekonomika i rehion. № 1 (44). S. 8–14.
12. Bliskavka O. Zelencova A. Finansova gramotnist naselennya ta rozvitok nacionalnoyi ekonomiki. Retrieved from: http://ufin.com.ua/analit_mat/strah_rynok/159.
13. OECD (2018). OECD/INFE Toolkit for measuring financial literacy and financial inclusion. P. 4.
14. World Bank (2017). Global Financial Inclusion and Consumer Protection Survey: Report. Р. 14.
15. Ekspertna platforma. Retrieved from: https://expla.bank.gov.ua/expla/news URL: https://www.facebook.com
16. Sistema derzhavnogo upravlinnya Spoluchenogo Korolivstva Velikobritaniyi i Pivnichnoyi Irlandiyi: dosvid dlya Ukrayini / uklad. P.I. Krajnik; za zag. red. Yu. V. Kovbasyuka, S. V. Zagorodnyuka. Kyiv: NADU. 2011. 48 s.
17. Citizens Advice money advice services. Retrieved from: https://www.citizensadvice.org.uk/about-us/our-work/advice-partnerships/money-advice-services/
18. Office of Financial Institutions. Retrieved from: https://en.wikipedia.org/wiki/Office_of_Financial_Institutions
19. Estrategia Nacional de Educação Financeira. Retrieved from: https://www.bcb.gov.br/pre/pef/port/Estrategia_Nacional_Educacao_Financeira_ENEF.pdf
20. Dudchik O.Yu., Matvijchuk I.O. (2019) Finansova gramotnist naselennya: teoretichni aspekti, problemi i perspektivi polipshennya v Ukrayini. Infrastruktura rinku. № 31. S. 631–635.
21. Strategiya rozvitku finansovogo sektoru Ukrayini do 2025 roku. Retrieved from: https://bank.gov.ua/ua/news/all/strategiya-rozvitku-finansovogo-sektoru-ukrayini-do-2025-roku-7686
Опубліковано
2021-12-08
Як цитувати
Ptashchenko Liana Актуалітети підвищення рівня фінансової грамотності українців у період розвитку фінтех / Liana Ptashchenko, Daria Kolinchuk // Науковий журнал «Економіка і регіон». – Полтава: ПНТУ, 2021. – Т. (4(83). – С. 92-99. – doi:https://doi.org/10.26906/EiR.2021.4(83).2532.
Розділ
ГРОШІ ФІНАНСИ І КРЕДИТ