Інституційне забезпечення інформаційної безпеки України
Анотація
Актуалізовано проблематику забезпечення інформаційної безпеки України в умовах поглиблення цифрових трансформацій національної економіки як наслідок інформаційно-технологічного розвитку. Обґрунтовано необхідність формування сприятливого регуляторного середовища як базису розроблення ефективних форм реалізації державної політики у сфері інформаційної безпеки. Теоретико-методологічною основою дослідження інституційного забезпечення інформаційної безпеки визначено фундаментальні положення інституціоналізму та неоінституціоналізму. Доцільність використання інституціонального підходу аргументовано ефективністю його інструментарію у процесах формування інституційної архітектоніки й механізму забезпечення інформаційної безпеки. Виконано деталізацію та систематизацію категоріального апарату інституціоналізму, зокрема понять «інститут», «інституції», «інституційне забезпечей та виокремлено в його структурі інституційно-правове та інституційно-організаційне забезпечення. Проаналізовано інституційно-правове забезпечення з точки зору сформованості законодавчої бази у напрямі забезпечення стану захищеності інформаційного середовища та протидії ризикам і загрозам, спричиненим поширенням негативних інформаційних впливів. Здійснено детальне дослідження інституційно-організаційного забезпечення як системи організацій (органів влади), які забезпечують формування та реалізацію державної політики у сфері інформаційної безпеки. На основі використання системного підходу представлено архітектоніку інституційного забезпечення інформаційної безпеки. Доведено, що інституційно-правове й інституційно-організаційне забезпечення інформаційної безпеки з урахуванням взаємозв’язків між суб’єктами становлять інституційне середовище інформаційної безпеки, від ефективності функціонування якого буде залежати рівень забезпечення захисту інтересів громадян, суб’єктів господарювання та держави в цілому як соціальних об’єктів інформаційної безпеки.
Посилання
2. Commons J. R. (1931). Institutional Economics American Economic Review. Vol. 21. P. 648–657. Access mode: http://socserv2.socsci.mcmaster.ca/ econ/ugcm/3ll3/commons/ institutional.txt
3. Nort D. (2000). Institutions, institutional change and the functioning of the economy [trans. from English I.Dziub]. К.: Osnovy. 198 р.
4. Ostrom E. (1990). Governing the Commons: The Evolution of Institutions for Collective Action. Cambridge: Cambridge University Press. P. 51.
5. Haidai T. V. (2006). Institution as a tool of institutional economic analysis. Ekonomichna teoriia. № 2. Рр. 5–64.
6. Varnalii Z. S., Burkaltseva D. D., Saienko O. S. (2011). Economic security of Ukraine: problems and priorities of strengthening. К.: Znannia Ukrainy. 299 р.
7. Onyshchenko S. V. (2016). Institutional support of budget security of Ukraine. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Ekonomika. Vol. 5. С. 31-38.
8. Veblen T. (1918). The Theory of the Leisure Class: An Economic Study of Institutions. New York: B. W. Huebsch. 401 p. Access mode: http://oll.libertyfund.org/titles/1657
9. Hodgson G. (2007). What Are Institutions? Voprosy Ekonomiki. (8). Р. 28-48. Access mode: https://doi.org/10.32609/0042-8736-2007-8-28-48
10. Burkaltseva D.D. (2012). Суб’єктно-інституційне забезпечення економічної безпеки держави. Visnyk Chernivetskoho torhivelno-ekonomichnoho instytutu. Chernivtsi: CHTEI KNTEU. Vol. ІІ (46). Economic sciences. С. 121 – 127.
11. The Constitution of Ukraine: Law of Ukraine of June 28, 1996 № 254k / 96-VR. Verkhovna Rada of Ukraine. Access mode: http://zakon2.rada.gov.uaЛaws/ show/254к/96-вр
12. 12. On the Concept of the National Informatization Program: Law of Ukraine. Information of the Verkhovna Rada of Ukraine (ІVR), 1998, № 27-28, ст.182.
13. Iarovenko H. M. (2018). A systematic approach to the formalization of the concept of "Information Security". Prychornomorski ekonomichni studii. № 34. С. 239–244.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.