Сучасні аспекти управління бізнес-процесами підприємства

  • Ольга Володимирівна Комеліна Полтавський національний технічний університет імені Юрія Кондратюка
  • Аліна Олександрівна Чайкіна Полтавський національний технічний університет імені Юрія Кондратюка
  • Марія Батюта Полтавський національний технічний університет імені Юрія Кондратюка
  • Євген Сидоренко Полтавський національний технічний університет імені Юрія Кондратюка
Ключові слова: бізнес-процеси, бізнес-модель, підприємство, реінжиніринг, логістична концепція, критерії класифікації

Анотація

У роботі розкрито сутність та зміст управління бізнес-процесами на основі логістичної концепції інноваційного розвитку підприємства. Досліджено особливості реінжинірингу бізнес-процесів на підприємстві у контексті його інноваційного розвитку. Досліджено бізнес-процеси (основні, допоміжні, процеси розвитку, управління), вивчення яких забезпечує реалізацію логістичної концепції інноваційного розвитку підприємств. Автори обґрунтовують поняття логістичного управління, котре розглядається як цілеспрямований вплив на рух та узгодження матеріальних і супутніх їм потоків (бізнес-процесів), який максимізує корисність та припускає наявність синергії взаємодії. Метою такого управління постає дотримання параметрів потокових процесів для забезпечення споживачів продукцією необхідної якості. Реалізація моделі логістичного управління бізнес-процесами щодо забезпечення інноваційного розвитку підприємства передбачає врахування основного логістичного правила - 7R: потрібний товар; необхідної якості; у необхідній кількості; у потрібний час; у потрібному місці; потрібному споживачеві; з необхідним рівнем витрат. У статті зазначається, що кінцевим результатом вдосконалення  бізнес-процесів, котре ґрунтується на логістичному підході, є координація діяльності підприємства на основі нових підходів зі встановлення зв’язків, організації взаємодії та узгодженості роботи елементів системи, оперативної диспетчеризації виконання завдань. Координація діяльності підприємства вважається однією з найбільш складних функцій менеджменту, яка може здійснюватися з охопленням будь-яких функцій, будь-яких робіт, між будь-якими елементами системи і зовнішнього середовища. Аналіз діяльності сучасних підприємств свідчить про збереження негативних тенденцій та переважно екстенсивної моделі розширеного відтворення, що особливо яскраво проявляються у реальному секторі господарювання, зниження їх інноваційної активності, що підтверджується низькими темпами оновлення обладнання й устаткування, зростанням термінів його використання, наявністю незадіяних підрозділів, обладнання, приміщень, що не може не вплинути на результативність функціонування підприємств. Перехід на засади моделі логістичного управління бізнес-процесами підприємства з урахуванням можливостей застосування реінжинірингу дасть змогу поліпшити його інноваційну діяльність. Реальна інтеграція бізнес-процесів досягається лише тоді, коли вибудовуються ключові бізнес-процеси від кінцевих споживачів до початкових постачальників. Знання цих цільових орієнтирів дозволяє здійснювати інтеграцію та застосовувати в управлінні ланцюгами поставок методи обґрунтування і прийняття оптимальних рішень.

Дані про авторів

Ольга Володимирівна Комеліна, Полтавський національний технічний університет імені Юрія Кондратюка

доктор економічних наук, професор, професор кафедри менеджменту і логістики

Аліна Олександрівна Чайкіна, Полтавський національний технічний університет імені Юрія Кондратюка

кандидат економічних наук, старший викладач кафедри менеджменту і логістики

Посилання

1. Andersen, B. Business process improvement toolbox. – ASQ Quality Press, 2007. – 312 p.
2. Arefieva, O.V. Business processes of the enterprises in the sphere of services: factors, formation, competitiveness [Text]: [monograph] / O.V. Arefieva, T.V. Lutska; European University. – K: European University, 2009. - 96 p.
3. Bilovodska, O.A. Economic substantiation of business processes reengineering in manufacturing enterprises [Text]: monograph / O.A. Bilovodska. – Sumy: Mriia-1, 2010. – 440 p.
4. Vitlinskyi, V.V. Modelling of the economy. Textbook / V.V. Vitlinskyi. – K.: KNEU, 2003. - 408 p.
5. Vynohradova, O.V. Reengineering of business processes in modern management [Text]: [monograph] / O.V. Vynohradova; Donetsk M. Tuhan-Baranovskyi State University of Economics and Trade. – Donetsk: DUET, 2005. – 196 p.
6. Hvozd, M.Y. Reengineering of business processes as a factor of accelerated economic development / M.Y. Hvozd // Bulletin of the National University “Lviv Polytechnic”. Problems of Economics and Management. – 2013. – № 754. – P. 135 – 138.
7. Hutsalo, A.V. Economic and managerial reengineering of business processes of a subcontractor / A.V. Hutsalo. – Kyiv, 2017. – 222 p.
8. Ilin, V.V. Modelling of business processes: practical experience of the developer / V.V. Ilin. – K.: Williams, 2006. – 176 p.
9. Lepeiko, T.I. Reengineering of Business Processes: Educational and Practical manual in figures and tables / T.I. Lepeiko, A.V. Kotlik; Kharkiv National Economic University. – Kharkiv: KNEU, 2010. – 80 p.
10. Ojchman, E.G. Business reengineering: reengineering of organizations and information technologies [Text] / E.G. Ojchman, E.V. Popov. – Moscow: Finances and Statistics, 1997. – 336 p.
11. Pavlova, V.A. Management of enterprise business processes with use of modern analytical technologies / V.А. Pavlova, O.A. Parshyna // Academic review. – 2017. – No. 1. – P. 54 – 61.
12. Repin, V.V. Business processes of the company: construction, analysis, regulation. – M.: RIA “Standards and quality”, 2007. – 240 p.
13. Robson, M., Ullah, P.A practical guide to business process re-engineering. – Gower Publishing, Ltd., 1996.
14. George, S. Strategic logistics management. – McGraw-Hill/Irwin; 4th edition, 2012. – 896 p.
15. Hammer, M., Champy, J. Reengineering the Corporation: Manifesto for Business Revolution, A. – Zondervan, 2009. – 332 p.
16. Harrington, J.H., Esseling E.K.C., H. Van Nimwegen, Business Process Improvement Workbook: Documentation Analysis Design and Management of Business Process Improvement, New York: McGraw-Hill, 2002. – 328 p.
17. Khalafyan, A.A. Statistical analysis of data: manual / A.A. Khalafyan. – M.: LLC “Binom-Press”, 2007. – 512 p.
18. Kharchenko, Y.A. Economics and Mathematical Models in Management and Economics: Textbook / Y.A. Kharchenko. – Poltava: PNTU, 2013. – 110 p.
19. Jacobs, F.R., Chase R.B. Operations and supply management: The core. – New York, NY: McGraw Hill/Irwin, 2008. – 704 p.
20. Shemaeva, L.H. Management of business processes quality at the enterprise: monograph / L.H. Shemaeva, K.S. Bezhin, etc.]; Kharkiv National Economic University. – Kharkiv: KHNEU, 2011. – 240 p.
21. Shmorhun, L.H. Management of organizations: manual / L.H. Shmorhun. – K.: Knowledge, 2010. – 452 p.
22. Chornobai, L. Business processes of the enterprise: classification and structural-hierarchical model [Text] / L. Chornobai, O. Duma // Economic analysis / Ternopil National Economic University. – Ternopil: Publishing and Printing Center TNEU “Economic Thought”, 2015. – Volume 22. – No. 2. – P. 171 – 182.
23. ISO 9001:2000. Quality management systems [Electronic resource]. – Way of access: http://www.iso.org/iso/catalogue_detail?csnumber=21823.
Опубліковано
2019-03-14
Як цитувати
Комеліна ОльгаВолодимирівна Сучасні аспекти управління бізнес-процесами підприємства / ОльгаВолодимирівна Комеліна, АлінаОлександрівна Чайкіна, Марія Батюта, Євген Сидоренко // Науковий журнал «Економіка і регіон». – Полтава: ПНТУ, 2019. – Т. (4(71). – С. 53-58. – doi:https://doi.org/10.26906/EiR.2018.4(71).1354.
Розділ
ЕКОНОМІКА ТА УПРАВЛІННЯ ПІДПРИЄМСТВАМИ