USE OF VIRTUAL MEASURING DEVICES IN METROLOGY, ELECTRONICS AND ELECTRICAL MACHINES FOR THE TRAINING OF ELECTRICAL ENGINEERING SPECIALISTS
DOI:
https://doi.org/10.26906/SUNZ.2025.4.151Keywords:
metrology, electronics, electrical machines, remote access, laboratory course, virtual measuring deviceAbstract
The work shows that a promising direction for the modernization of the educational laboratory base is the use of open systems methods together with the introduction of technologies for the use of virtual devices, based on the use of computer measurement methods. The purpose of the work is to analyze the possibilities of creating virtual laboratory work in various disciplines and their use in professional training of specialists in electrical engineering in higher educational institutions. As a result of the analysis of the most well-known application computer packages intended for the design of electronic units, the authors found that the ability to model both the simplest electrical circuits and power electronics circuits and rather complex control circuits for them, as well as various electrical machines is the main advantage of the Simulink package of the MATLAB environment in comparison with other software tools. Examples of constructing circuits for virtual laboratory work in the metrology course are given. It is shown that virtual laboratory work increases students' interest in the learning process, as well as the level of their skills and abilities.Downloads
References
1. Науково-методичне забезпечення цифровізації освіти України: стан, проблеми, перспективи. / В.Ю. Биков, О.І. Ляшенко, С.Г. Литвинова, В.І. Луговий, Ю.І. Мальований, О.П. Пінчук, О.М. Топузов /за заг. ред. В.Г. Кременя. Київ: ІЦО НАПН України, 2022. 96 с. DOI: https://doi.org/10.37472/v.naes.2022.4223.
2. Соколюк О.М. Вплив VR/AR на технології навчання й освітянські практики. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2021. № 60. С. 108-116. DOI: 10.31652/2412-1142-2021-60-108-116.
3. Akbaş Y, Şahin IF, Meral E. Implementing argumentation-based science learning approach in social studies: Academic achievement and students’ views. Rev Int Geogr Educ Online. 2019; 9: Р. 209–245. DOI: 10.33403/rigeo.529139
4. Бобрівник К.Є., Гладка М.В., Кіктєв М.О. Проектування віртуальної навчальної лабораторії для студентів технічнотехнологічних спеціальностей. Енергетика і автоматика, 2014. № 3. С. 18-23. URL: https://journals.nubip.edu.ua/index.php/Energiya/en/article/view/3460
5. Calvet, L.; Bourdin, P.; Prados, F. Immersive Technologies in Higher Education: Applications, Challenges, and Good Practices. Proceedings of the 2019 3rd International Conference on Education and E-Learning, Barcelona, Spain, 5–7 November 2019. 2019, 57, pp. 95 – 99, DOI: https://doi.org/10.1145/3371647.3371667.
6. Проєктування освітнього середовища з використанням засобів доповненої та віртуальної реальностей в закладах загальної середньої освіти: колективна монографія / Литвинова С.Г., Сороко Н.В., Баценко С.В., Богочков Ю.М., Гриб’юк О.О., Дементієвська Н.П., Коркішко І.А., Слободяник О.В., Соколюк О.М., Ухань П.С. Київ: ІЦО НАПН України, 2023. 219 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/738596/1/%21%21%21%D0%9C%D0%9E%D0%9D%D0%9E%D0%93%D0%A0%D0%90%D0%A4%D0%86%D0%AF_ALL_2023-FIN%2B.pdf
7. Березюк О.В. Використання віртуального лабораторного стенда для проведення лабораторної роботи «Дослідження ефективності освітлення у виробничих приміщеннях». Педагогіка безпеки, 2017. № 1. С. 35-39. URL: http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/19461
8. Рашевська Н. В. Перспективи застосування засобів доповненої реальності у процесі навчання майбутніх інженерів Науковий вісник Ужгородського університету. серія: «Педагогіка. Соціальна робота». 2018. Вип. 2 (43). С.226-228. DOI: 10.24144/2524-0609.2018.43.226-229.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Оleksandr Shefer, Nataiia Yermilova, Оleksandr Dryuchko, Mariia Stepanko, Sergii Pasichko

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.